Baza wiedzy
Geotargeting i geotrapping w branży samochodowej
Czym jest geotargeting?
Zgodnie z podstawową definicją, geotargeting jest to sposób, w jaki kierowane są reklamy do poszczególnych użytkowników, wykorzystując przy tym dane geolokalizacyjne. Źródłami tych danych są najczęściej informacje pochodzące z adresów IP, faktu podłączenia do sieci Wi-Fi czy z danych GPS. Analiza odbywa się na podstawie bieżącego położenia. Dzięki temu reklamodawcy z dużym prawdopodobieństwem mogą dotrzeć do osób przebywających w określonym miejscu. Metoda geotargetowania jest chętnie wykorzystywana ze względu na wysoką precyzję targetowania oraz możliwość otrzymania wysokiej jakości ruchu.
Czym jest geotrapping?
Jedną z odmian geotargetowania, która ostatnio zyskuje na popularności i jest coraz częściej stosowana przez reklamodawców jest geotrapping. Jest to stworzona przez jedną z firm technologicznych – autorska technologia, która zbiera i analizuje dane pochodzące z urządzeń mobilnych odnośnie historycznego poruszania się użytkowników w geoprzestrzeni. Oznacza to, że w odróżnieniu od klasycznego geotargetingu, gdzie źródłem danych są jedynie informacje o bieżącej lokalizacji użytkowników – w czasie rzeczywistym, geotrapping wykorzystuje do swojej analizy więcej źródeł danych, także o historycznych zachowaniach konsumentów. Dzięki temu, reklamodawcy mogą jeszcze precyzyjniej dotrzeć do swojej grupy docelowej.
Jak działa geotrapping?
Geotrapping działa w następujący sposób: jeśli użytkownicy posiadają aktywną funkcję GPS na swoim urządzeniu mobilnym, tablecie lub laptopie to odwiedzając konkretne miejsca, dane z ich lokalizacji są odczytywane i zapisywane w bazach danych. Dodatkowo sprawdzane są częstotliwości odwiedzania poszczególnych lokalizacji. Pozwala to na zebranie danych o osobach, które odwiedziły konkretne centra handlowe, sklepy, ośrodki turystyczne, restauracje czy też brały udział w targach, koncertach lub innych wydarzeniach kulturalnych. Oprócz danych geolokalizacyjnych zbierane są także dane demograficzne, o zainteresowaniach, zachowaniach (na przykład analiza osób, które chodzą do siłowni 2 razy w tygodniu) itp.
Geotargeting i geotrapping w branży samochodowej
Metoda geotargetingu i geotrappingu sprawdza się bardzo dobrze w kampaniach reklamowych dla branży samochodowej. Planowanie komunikacji dla tej branży jest dość wymagające i skomplikowane. Dzieje się tak dlatego, że decyzja o zakupie konkretnego auta jest długim procesem, poprzedzonym wcześniejszą analizą wszystkich dostępnych opcji. Dotarcie do osób zainteresowanych kupnem konkretnego modelu czy marki samochodu jest dużo trudniejsze, niż przykładowo do użytkowników planujących zakup ubrań czy butów.
Geotrapping pozwala precyzyjniej trafiać do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane zakupem samochodu. Przykładowo można kierować reklamę do osób, które regularnie biorą udział w targach samochodowych czy wyścigach. geotrapping świetnie sprawdza się również w działaniach lokalnych, gdzie promowani są lokalni dealerzy samochodowi oraz ich oferta. Kierując reklamę do osób poruszających się w ustalonym promieniu od punktu sprzedaży, można dużo skuteczniej „wyłapać” użytkowników zainteresowanych zapisem na jazdę próbną.
Możliwości targetowania w Geotrappingu
Wykorzystanie geotrappingu umożliwia dotarcie do określonych grup odbiorców zarówno pod względem demograficznym, jak i behawioralnym. Czynnikami branymi pod uwagę są przeważnie: wiek, płeć, status społeczny, zachowanie i zainteresowania. Na bazie tych danych można budować profile użytkowników dopasowanych do konkretnych marek z każdego segmentu. Przykładowo mogą to być:
- Osoby często odwiedzające salony samochodowe,
- Osoby zainteresowane sportem/motoryzacją,
- Osoby posiadające dzieci,
- Osoby w wieku 30-40/40-50 lat,
- Osoby spędzające wakacje w Polsce,
- Właściciele dużych/małych firm.
Bardzo często tego typu reklamy kierowane są także do osób, które odwiedzają oprócz salonów klienta, salony konkurencyjne. Dzięki temu jest dużo większa pewność, że reklama trafi do użytkowników, którzy w danym czasie są zainteresowani zakupem nowego auta. To z kolei w późniejszym czasie będzie miało przełożenie na efekty kampanii.
Efekty wykorzystania geotargetowania i geotrappingu w branży samochodowej
Dzięki technologii pozwalającej na wykorzystanie geolokalizacji w kampaniach marketingowych, możliwe jest dokładniejsze dotarcie do użytkowników realnie zainteresowanych produktem. Analiza kampanii dla branży motoryzacyjnej zrealizowanych przez firmę Converters wykazała, że wykorzystanie danych geolokalizacyjnych pozwoliło na uzyskanie ponad dwukrotnie wyższego wskaźnika CTR niż w przypadku kampanii bez geotargetowania. Dodatkowo w ten sposób generowane są kilkukrotnie większe ilości leadów takich jak zapisanie się na jazdę próbną, zapoznanie się z cennikiem lub broszurą, co przekłada się na uzyskanie nawet do 35% wyższych wyników, niż to pierwotnie było zakładane w media planie.
Baza wiedzy
Zobacz też inne artykuły
Pod jakie KPI optymalizować kampanie wizerunkowe?
W dzisiejszym dynamicznym świecie reklamy internetowej, budowanie pozytywnego wizerunku marki jest […]
Rodzaje targetowania w reklamach display
Reklama display jest jednym z najpopularniejszych sposobów promowania produktów i usług w Internecie. […]
Znaczenie kontekstu w reklamach internetowych
Reklama internetowa to jedna z najskuteczniejszych form promocji w dzisiejszych czasach. Jednak, aby […]